Je to nejlepší Spider-man ze světa MCU? Ano. Je to nejlepší film od Marvelu? Ne. Budou tu v recenzi spoilery? Ne. A to je asi všechno, co k tomu potřebujete vědět. Asi neřeknu nic nového, když potvrdím, že čím méně toho tady víte, tím lépe. Současně, pokud si nakoukáte i předchozí filmy se Spider-manem, více doceníte všechna ta pomrknutí a fanservis, kterými je poslední Marvelovka doslova prošpikovaná. Film se v tomto ohledu chová jako koketná blondýna v koktejlových šatech v baru kolem půlnoci, která začne komunikaci s nově příchozími hosty slovy „ahoj, fešáku“.
V čem tedy film vyniká natolik, že se v den jeho premiéry hodnocení blížilo absolutnímu číslu? V první řadě se částečně povedlo utajit, o čem to celé bude, a film dokázal překvapit i nejkreativnější teoretiky, kteří rozebírali trailery do posledního snímku. V druhé řadě tu má Tom Holland prostor něco skutečně hrát. Je tu silná osobní linka, je tu krize a další aspekty, které jsou s komiksovým Spider-manem neoddělitelně spjaty. Nikdy dříve tato témata žádným filmem s novodobým Peterem Parkerem nerezonovala tak silně jako zde. „No Way Home“ dokáže nést emoce a byly chvíle, kdy část kina hledala kapesníky a pohnuté pofrkávání jsem slyšel jak zleva tak zprava kinosálu. A viděl jsem i slzy! Současně tu tvůrci pracují silně s Peterovým věkem, jeho mladickou nerozvážností, někdy bych řekl že i naivitou. V mnoha místech si tím pomáhají k trochu nelogickým posunům děje, protože jinak je Peter vykreslován jako velmi inteligentní kluk s logickým uvažováním a velmi svěžím přístupem k řešení problematických situací. Ačkoliv tedy cítíte, že jde o berličku, je dobře maskovaná a sám jsem dokázal tuto hru scénáristů přijmout za svou bez výrazného uzardění.
Konečně je tu i mnohem výraznější akce, kde se využívá pavoučích schopností. Akční scény jsou nejlepší z posledních tří filmů. Tvůrci se snažili přizpůsobit dynamiku scény tomu, s kým Spider-man právě bojuje. Některé akce jsou velmi fyzické a celkem překvapující v tom, jak málo toho pavoučí muž vydrží, a jiné plné CGI triků. Tady nastávají první WTF momenty, které mi nedávaly smysl. Například dvě postavy, které rozhodně nemají supermansk... pardon captainmarvelskou, případně hulkovskou sílu, spolu bojují v domě a prohazují se vzájemně podlahou či stropem. To jsou budovy v Americe opravdu z papundeklu? Jako chápu, že jde o komiksový film, ale tady na mě působilo poněkud nevyváženě to, co v jednu chvíli způsobí větší poškození a co stejná postava přejde téměř bez povšimnutí.
Pak tu jsou příběhové oblouky, u kterých se používají kouzla. To asi nebude žádné tajemství, protože na každém plakátu je i Dr. Strange. Některé zvraty se dějí pomocí magie bez nějakého vysvětlování a z mého pohledu nedávají úplně smysl. Prostě „diváku, tady máš kouzlo, něco jakoby dělá a ty se s tím smiř“. Tečka. Podobné otázky provázejí i černý spidermanský oblek. Vím, řeším nepodstatné detaily, ale když vám je film předloží a vy pak část filmu přemýšlíte nad otázkou „kur*a proč?“ nebo „jak?“, případně „komu?“ sluší se to zmínit.
Samozřejmě tu je velmi výrazný fan servis a humor. Díky temnějším odstínům příběhu tu je humorů a hlášek nějak víc, než by mi bylo po vůli, ale budiž. Fan servis lze rozdělit do kategorií fajn překvapující a lacině blbé. V první množině je toho víc. Je tu moc hezky pracováno s hudbou, takže pokud třeba znáte motivy z předchozích filmů o pavoučím muži, doceníte pečlivost a hudební vtip tvůrců. A to platí i mimo hudbu. A víc ani muk.
Popravdě jsem se bál toho, že nový Spider-man si ukousl příliš velké sousto. Z náznaků v trailerech bylo ledasco vyzrazeno a také ledasco posunuto. Moje obavy v tomto ohledu dokázal Jon Watts velmi uspokojivě rozehnat a rozhodně u něj jde o nejlepší film ever. Čím hlouběji ale přemýšlím o zvratech, které posouvají děj, tím neuvěřitelnější se mi zdají. Současně mám velmi neodbytný pocit, že charakter některých postav je oproti minulosti posunut. Tyto drobnosti ale překrývá hlavní oblouk, který je osobnější a vztahovější, než kdykoliv předtím, a hlavním postavám budete držet palce, i když budou právě dělat nějakou nerozumnost.